Bartosz Hawryluk

adwokat

W mojej praktyce zawodowej zajmuję się głównie sprawami cywilnymi, w tym sprawami związanymi ze zniesieniem współwłasności nieruchomości. Pomagam współwłaścicielom znaleźć optymalne rozwiązania, aby dokonać podziału majątku bez udziału sądu...
[Więcej >>>]

Jak podzielić majątek wspólny?

Bartosz Hawryluk16 września 201394 komentarze

Podział majątku wspólnego to właściwie zniesienie współwłasności (tak to się fachowo nazywa).

Znieść współwłasność można poprzez:

  1. zawarcie odpowiedniej umowy,
  2. wydanie stosownego postanowienia przez sąd.

Jeżeli zdecydujemy się na zniesienie współwłasności nieruchomości poprzez umowę konieczne jest zawarcie jej w formie aktu notarialnego, inaczej podział nieruchomości może okazać się nieważny (np. sąd wieczystoksięgowy nie dokona zmian w księdze wieczystej).W tym wypadku należy liczyć się oczywiście z kosztami sporządzenia aktu notarialnego, które zostaną uzależnione od wartości majątku podlegającego podziałowi.

Zniesienia współwłasności nieruchomości może dokonać również sąd, na wniosek chociażby jednego ze współwłaścicieli. Postępowanie przed sądem toczy się w specjalnym tzw. nieprocesowym trybie, a jeżeli strony postępowania są zgodne, co do sposobu zniesienia współwłasności, postanowienie w przedmiocie podziału nieruchomości może zapaść na pierwszym posiedzeniu (do tego trzeba wcześniej przygotować odpowiednią dokumentację).

W jaki sposób znieść współwłasność nieruchomości?

Podzielić wspólną nieruchomość można na trzy sposoby:

  1. poprzez podział nieruchomości (jest to tzw. podział fizyczny),
  2. poprzez przyznanie nieruchomości jednemu ze współwłaścicieli,
  3. poprzez sprzedaż nieruchomości (jest to tzw. podział cywilny).

Fizyczny podział nieruchomości

W przypadku nieruchomości, jej fizyczny podział może okazać się niemożliwy (z uwagi na rodzaj nieruchomości lub konstrukcję budynku). Pewne ograniczenia dotyczą podziału gospodarstw rolnych i gruntów rolnych (ale to odrębny temat) oraz podziału budynków.

Budynek można podzielić w dwojaki sposób, tj. poziomo lub pionowo.

Pionowego podziału budynku można dokonać wówczas, jeżeli linia podziału przebiega przez ścianę dzielącą budynek na regularne i samodzielne części. Podział poziomy może polegać na wyodrębnieniu własności lokali. Jednakże nie można zapominać, iż działka, na której znajduje się budynek (jeżeli nie da się działki podzielić tak, aby każdy ze współwłaścicieli miał swoją część) oraz części budynku służące do wspólnego użytku (np. klatka schodowa), nadal będą stanowiły przedmiot współwłasności.

Przyznanie nieruchomości jednemu ze współwłaścicieli

Jest to dość częsty sposób zniesienia współwłasności nieruchomości, zwłaszcza w przypadku mieszkań. Z tym jednak wiąże się obowiązek spłat lub dopłat. Jeżeli jeden ze współwłaścicieli otrzyma całą nieruchomość, to jest zobowiązany do uiszczenia spłat na rzecz pozostałych współwłaścicieli (proporcjonalnie do wielkości ich udziałów). Spłaty lub dopłaty mogą być rozłożone na raty, co do zasady termin uiszczenia spłat lub dopłat nie może być dłuższy niż 10 lat (przynajmniej w postępowaniu przed sądem).

Sprzedaż nieruchomości

Jeżeli nieruchomość nie jest potrzebna żadnemu ze współwłaścicieli, albo sytuacja majątkowa każdego ze współwłaścicieli uniemożliwia dokonanie spłat, stosuje się ten sposób zniesienia współwłasności.

Jeżeli zniesienia współwłasności nieruchomości poprzez sprzedaż dokonuje sąd, nieruchomość jest sprzedawana w drodze licytacji. Współwłaściciele mogą sprzedać nieruchomość bez ingerencji sądu i podzielić się sumą uzyskaną ze sprzedaży, proporcjonalnie do udziałów (tak jest najłatwiej, jeżeli współwłaściciele są co do tego zgodni).

Ta była krótka charakterystyka sposobów zniesienia współwłasności nieruchomości, jednak równie ważną kwestię stanowią

koszty postępowania w przedmiocie zniesienia współwłasności.  

Opłata sądowa od wniosku o zniesienie współwłasności wynosi 1.000 zł, a jeżeli wniosek zawiera zgodny projekt zniesienia współwłasności opłata sądowa wynosi 300 zł.  Można również spróbować złożyć wniosek o zawezwanie do próby ugodowej (koszt 40 zł!) i w tym trybie dokonać zniesienia współwłasności, ponieważ ugoda zawarta przed sądem ma taką samą „moc” jak postanowienie sądu dot. zniesienia współwłasności. To, czy sąd uzna dokonanie zniesienia współwłasności nieruchomości za dopuszczalne w tym trybie, zależy w istocie od decyzji sędziego, rozpoznającego taki wniosek (można spotkać się ze stanowiskiem, iż sędziowie traktują takie postępowanie jako obejście przepisów o kosztach sądowych). Jednak z uwagi na znaczną różnicę w opłatach sądowych, można próbować taki wniosek złożyć.

 Autor: Aleksandra Miąsko

{ 94 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Katarzyna | blog-spadkowy.pl Wrzesień 18, 2013 o 18:17

Witam i gratuluję bloga!
Zniesienie współwłasności wiele ma wspólnego z działem spadku, czym często zajmuję się w praktyce.
Sprawy takie nie są jednak proste, a rozmaitość sytuacji zaskakuje nawet samych pełnomocników… Dlatego chętnie będę tu zaglądać:)

Odpowiedz

Robin Grudzień 10, 2013 o 15:45

Dzień dobry.

Świetnie wytłumaczona kwestia zniesienia współwłasności, ale mam pytanie – jeśli „zamieszana” jest w to także darowizna w grupie I, tj: małżonek, wstępni (rodzice, dziadkowie, pradziadkowie), zstępni (dzieci, wnuki, prawnuki), pasierb, ojczym, macocha, rodzeństwo, teściowie, zięć, synowa.

Mianowicie w tekście była poruszona taka sprawa:
„Jeżeli jeden ze współwłaścicieli otrzyma całą nieruchomość, to jest zobowiązany do uiszczenia spłat na rzecz pozostałych współwłaścicieli (proporcjonalnie do wielkości ich udziałów).”

Czy przyznanie jednej nieruchomości jednemu właścicielowi, a drugiej nieruchomości drugiemu właścicielowi poprzez postanowienie przez sąd, przy czym wartości tych nieruchomości są różne, to zobowiązanie do uiszczenia spłat różnicy własności jest bezwzględnie obowiązkowe, czy nie (właściciele mogą się umówić we wniosku na nierówne co do wartości zniesienie własności).
Czy w tym przypadku nastąpi konieczność zapłaty podatku?
Czy jest on zwolniony z zapłaty jeśli zgłosi się prawa majątkowe (na formularzu SD -Z2) właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego?
Czy istnieją jeszcze inne obowiązki i koszty z tak przeniesioną własnością między np. rodzeństwem?

Pozdrawiam

Odpowiedz

Robin Grudzień 13, 2013 o 09:33

Dziękuję za szybką odpowiedź, ale chyba nieprecyzyjnie się wyraziłem na temat współwłasności.
Postaram się wyjaśnić to na przykładzie.
Rzecz dotyczy dwóch nieruchomości (A i B) w różnych częściach kraju.
Nieruchomość A ma wartość 2XB
Dwóch spadkobierców – współwłaściciele obu nieruchomości, z tym, że każdy ma udział zapisany w Księdze Wieczystej po 1/2 każdej nieruchomości.
Po uzgodnieniu rodzinnym jeden współwłaściciel obu nieruchomości (dotychczas ma ma 1/2 własności każdej nieruchomości) ma otrzymać na własność całą nieruchomość A, drugi współwłaściciel całą nieruchomość B.
Czy nastąpi bezwzględna konieczność spłaty różnicy wartości tych nieruchomości przez nowego właściciela nieruchomości o wyższej wartości (A) , czy nie będzie to konieczne – bo współwłaściciele nie chcą spłat lub dopłat – i w decyzji sądu będzie to gdzieś odnotowane?

Pozdrawiam

Odpowiedz

Maria Październik 23, 2014 o 08:40

Witam,
chcialabym się dowiedzieć w jaki sposób mogę dysponować swoją połową działki (grunt rolny, współwłasność z kuzynem, 1/2 do 1/2). Czy gdybym chciała swoją połowę zamienić na inną działkę (gminną) to mam taką możliwość?

Odpowiedz

Maria Październik 23, 2014 o 15:37

Dziękuję za odpowiedź.

Odpowiedz

Aga Kwiecień 28, 2014 o 19:33

Mam pytanie – co można zrobić w sytuacji, gdy jedna ze stron nie chce znieść współwłasności? Mam taki problem z ojcem, nie zgadza się ani na wykup ode mnie połowy mieszkania, ani na odkupienie jego połowy przeze mnie (mimo sporządzenia umowy przedwstępnej w formie aktu notarialnego) po wcześniej ustalonej cenie. Czy sąd nakaże mu w takim wypadku dotrzymanie umowy?

Odpowiedz

ANNA Kwiecień 29, 2014 o 13:24

Zakupiłam wraz z bratem działke na ktorej kazdy z nas wybudowal mieszkanie .W nastepnych latach zostaly wybudowane przez kazdego oddzielnie garaże.Tak budynek jak i garaze finansowane byly przez kazdego z osobna. czy przy z niesieniu wspowlasnosci nalezy znosic takze budynki czy tylko działkę/. Tylko działka zostala zakupiona jak wspolwlasnoc.

Odpowiedz

Olka Maj 3, 2014 o 09:28

Witam,
Mam pytanie.
Od miesiąca mam rozdzielność majątkową ustaloną przez Sąd z datą wsteczną. Teraz chciałabym podzielić majątek (dom obciążony hipoteką we frankach). Chciałabym to zrobić poprzez zawezwanie do próby ugodowej. Moje pytanie brzmi czy wystarczy, że mam rozdzielność czy najpierw muszę rozwieść się, żeby móc wnioskować o zawezwanie do próby ugodowej w sprawie podziału majątku?
Zamierzam się rozwieść, ale większym priorytetem jest dla mnie podział majątku i dopiero po nim wystąpię o rozwód.
Będę bardzo wdzięczna za odpowiedź.
Pozdrawiam
Olka

Odpowiedz

Maria Czerwiec 1, 2014 o 21:18

Witam,
posiadam wraz z kuzynem (50% – 50%) dwie działki rolne. Na jednej jest podzielony notarialnie dom (siedlisko). Druga to grunt rolny. Działki nie zostały podzielone, stanowią nadal współwłasność. Chciałabym podzielić obie działki. Działkę bez nieruchomości na równe dwie części, a działkę z domem na 3 odrębne: jedną z domem jako wspólną (dalej wspólne użytkowanie domu) i dwie odrębne (moją i kuzyna). W jaki sposób mam to zrobić? Zaznaczam, że porozumienie nie jest możliwe, gdyż jesteśmy w konflikcie i nie kontaktujemy się ze sobą bezpośrednio. Na swojej odrębnej działce chciałabym wybudować swój własny dom letniskowy w taki sposób, by umożliwione było dojście do wspólnego domu.

Odpowiedz

Maria Czerwiec 6, 2014 o 13:39

Witam,
w akcie notarialnym mowa jest o „nieruchomościach rolnych o łącznej powierzchni 0,5 ha, tj.: jedna 0,24 a druga 0,26”.

Odpowiedz

Aleksandra Miąsko Czerwiec 16, 2014 o 22:10

Dobry wieczór!

Niestety istnieją ograniczenia odnośnie możliwości podziału nieruchomości rolnej. Zasadniczo, jeżeli w planie miejscowym Państwa nieruchomości są przeznaczone na cele leśne lub rolne albo jeżeli nie ma planu miejscowego, a są one wykorzystywane na cele leśne lub rolne, to podział działki nie może nastąpić, ponieważ działki nie mogą być mniejsze niż 0,3000 ha. Nawet jeżeli Państwa nieruchomość jest mniejsza niż 0,3000 ha to i tak nie może być podzielona na mniejsze działki. Od tej zasady są wyjątki, podział nieruchomości między innymi jest możliwy w przypadku
1) zniesienia współwłasności nieruchomości zabudowanej co najmniej dwoma budynkami, wzniesionymi na podstawie pozwolenia na budowę, jeżeli podział ma polegać na wydzieleniu dla poszczególnych współwłaścicieli, wskazanych we wspólnym wniosku, budynków wraz z działkami gruntu niezbędnymi do prawidłowego korzystania z tych budynków;
2) wydzielenia działki budowlanej, jeżeli budynek został wzniesiony na tej działce przez samoistnego posiadacza w dobrej wierze.

W pierwszej kolejności należy ustalić w gminie czy jest plan miejscowy lub decyzja o warunkach zabudowy.

Pozdrawiam

Aleksandra Miąsko

Odpowiedz

Maria Czerwiec 17, 2014 o 08:12

Dziękuję za odpowiedź.

Odpowiedz

Maciej Czerwiec 3, 2014 o 19:08

Witam serdecznie.
Chciałbym zapytać o pewną kwestię. Dotyczy oczywiście zniesienia współwłasności. Chodzi o fragment dotyczący fizycznego podziału nieruchomości. Wiemy już że budynek można podzieli w dwojaki sposób, czyli poziomo lub pionowo. Przytoczę może własny przykład. Sprawa wygląda następująco: nieruchomość, tj. grunt wraz z budynkiem na nim położonym jest obecnie współwłasnością w stosunku 50/50. Korzystanie nieruchomości jest określone w akcie notarialnym (wraz z wpisem do księgi wieczystej). Część wskazująca zasady korzystania z budynku brzmi następująco: „Pani X i Pan Y ustalają sposób korzystania z będącej przedmiotem umowy nieruchomości w ten sposób, że Pani X będzie korzystała z pomieszczeń znajdujących się na poddaszu budynku, a Pan Y będzie korzystał z parteru budynku i z klatki schodowej od strony ogrodu, z działki gruntu oraz z klatki schodowej od strony ulicy korzystać będą na zasadach ogólnych określonych w kodeksie cywilnym”. W pytaniu moim chodzi oczywiście o zniesienie współwłasności i podział fizyczny nieruchomości. Jak widzimy podział fizyczny budynku jest dokonany przedstawionym zapisem. Dość istotną sprawą jest w tym przypadku podział fizyczny gruntu oraz kwestia korzystania z klatek schodowych. Jak widać budynek posiada dwie odrębne klatki schodowe. Poprzez klatkę schodową znajdująca się od ogrodu dostać można się jedynie do lokali na parterze budynku, czyli własności Pana Y. Z klatki schodowej znajdującej się od ulicy można dostać się do lokalu Pana Y oraz Pani X.
Czy możliwym jest w opisanym przypadku dokonanie podziału (fizyczne zniesienie współwłasności) w taki sposób, aby Pan Y korzystał jedynie z klatki schodowej od ogrodu i zrzekł się z praw do klatki schodowej od ulicy budynku? Oczywiście konieczny jest również podział i zniesienie współwłasności gruntu na którym leży nieruchomość i zapewnienie drogi koniecznej dojazdowej do części gruntu od strony ogrodu oraz klatki schodowej do strony ogrodu, które po zniesieniu współwłasności staną się własnością Pana Y. Własnością Pani Y w tym przypadku staje się część ogrodu od strony ulicy wraz z klatką schodową od strony ulicy oczywiście zapewniając i wytyczając konieczną drogę dojazdową dla Pana Y.
Rozumiem, że w tym przypadku wskazanie koniecznej drogi dojazdowej powinno rozwiązać problem fizycznego podziału, tym bardziej, ze budynek posiada dwie klatki schodowe?
Jak wynika z powyższego opisu budynek posiada dwie klatki schodowe a cała nieruchomość możliwość wytyczenia koniecznej drogi dojazdowej do drugiej z nieruchomości. Rozumiem, że w takim przypadku sąd nie powinien „stwarzać problemów” w przypadku zgodnej woli zniesienia współwłasności przez obie strony?
Będę wdzięczny za pomoc.
Pozdrawiam i życzę miłego popołudnia,
Maciej

Odpowiedz

Aleksandra Miąsko Czerwiec 16, 2014 o 22:19

Dobry wieczór!

Z tego co zrozumiałam podział budynku byłby „de facto” poziomy, więc nie ma takiej możliwości aby podzielić całkowicie fizycznie budynek. Fizycznego podziału nieruchomości zabudowanej na dwie odrębne nieruchomości można dokonać tylko wówczas, gdy linia dzieląca działki, jednocześnie będzie „przechodziła” przez budynek i będzie go dzieliła na dwie niezależne budynki, np. dom bliźniak. Jeżeli podział budynku ma nastąpić poziomo to pozostaje tylko ustanowienie wspólnoty mieszkaniowej, tj. wyodrębnienie dwóch mieszka ze wspólną klatką schodową, gdzie budynek będzie posadowiony na wspólnym gruncie.

Pozdrawiam

Aleksandra Miąsko

Odpowiedz

Maciej Czerwiec 17, 2014 o 21:25

Witam 🙂
Tak, zgadzam się natomiast współwłaściciele zgodnie są przekonani do takiego podziału. Nie rozumiem gdzie tu problem w sytuacji gdy budynek posiada dwa odrębne wejścia, tzw. klatki schodowe i możliwość wytyczenia koniecznej drogi dojazdowej. W taki przypadku mamy dwa odrębne mieszkania.
Dodatkowo zgodnie z KC „Każdy ze współwłaścicieli może żądać zniesienia współwłasności. (…)” Oczywiście idąc dalej zgodnie z KC „Każdy ze współwłaścicieli może żądać, ażeby zniesienie współwłasności nastąpiło przez podział rzeczy wspólnej, chyba że podział byłby sprzeczny z przepisami ustawy lub ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem rzeczy albo że pociągałby za sobą istotną zmianę rzeczy lub znaczne zmniejszenie jej wartości.” Wiem, że nie jestem biegłym w tych kwestiach, natomiast nie widzę przesłanek, w przytoczonej wcześniej sytuacji, które by uniemożliwiały taki podział zgodnie z drugim cytatem. Zdaję sobie sprawę oczywiście z przepisu art. 93 Ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami w myśl którego podziału nieruchomości można dokonać (co do zasady), jeżeli jest on zgodny z ustaleniami planu miejscowego. Zgodnie z tym artykułem „Podział nieruchomości nie jest dopuszczalny, jeżeli projektowane do wydzielenia działki gruntu nie mają dostępu do drogi publicznej; za dostęp do drogi publicznej uważa się również wydzielenie drogi wewnętrznej wraz z ustanowieniem na tej drodze odpowiednich służebności dla wydzielonych działek gruntu albo ustanowienie dla tych działek innych służebności drogowych, jeżeli nie ma możliwości wydzielenia drogi wewnętrznej z nieruchomości objętej podziałem.” W tym opisanym przypadku natomiast takich przeszkód nie będzie. Jak widać na przykładzie droga taka jest możliwa. Idąc dalej, kryterium sprzeczność podziału ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem rzeczy to krótko mówiąc odwołanie się do tego, czy podział rzeczy nie będzie mijał się z celem jej istnienia. W opisanym przypadku raczej nie. Zdaję sobie sprawę z faktu, iż niedopuszczalny jest podział, który swoim skutkiem wnosiłby istotną zmianę rzeczy lub znaczne zmniejszenie jej wartości dotyczą przede wszystkim rzeczy niepodzielnych. W tym opisanym przypadku raczej również ta kwestia nie ma odniesienia a w dodatku należy pamiętać, że zgodnie ze stanowiskiem doktryny przesłanki takie nie mają charakteru bezwzględnego i nie wyłączają podziału.
Itd…
Pozdrawiam i życzę miłego wieczoru,
Maciej G.

Odpowiedz

Maria Lipiec 7, 2014 o 12:55

Witam,
mam kolejny problem dotyczący tej samej współwłasności, tym razem chodzi o dom. Dom został notarialnie podzielony (wzdłuż). Nie ma jednak w akcie mowy o poddaszu, które nie jest wliczone w część użytkową i nie jest tym samym płacony za nie podatek. Chciałabym wyremontować połowę strychu. W jaki sposób mogę podzielić ten strych? Czy mogę to zrobić bez zgody współwłaściciela? Mimo udziałów 50%, dom został podzielony za moją zgodą według istniejacych już wczesniej pokojów i moją część jest trochę mniejsza. Czy podział strychu musi iść zgodnie z podziałem pokojów? Czy mogę podzielić strych np. w poprzek domu, co byłoby wygodniejsze ze względu na skosy, a nie wzdłuż jak podział dołu? Czy podatek trzeba będzie płacić od całości poddasza, czy tylko od zaadaptowanej przeze mnie części?

Odpowiedz

Marzena Lipiec 23, 2014 o 12:57

Witam 🙂 mam takie pytanko.Mój brat został jedynym spadkobiercą po śmierci ojca . Ojciec był współwłaścicielem mieszkania razem z mamą. Brat po pewnym czasie złożył pismo do Sądu o zniesienie współwłasnosci oraz żądał od mamy połowy wartości mieszkania .Po jakimś czasie wycofał ten pozew i sprawa do tej pory ucichła( ok 7 lat) . Prosze mi powiedziec czy istnieje możliwośc ponownego wniesienia sprawy do sądu o zniesienie wspolwlasnosci i żądania od mamy kwoty za mieszkanie , bo jak narazie sprawa jest „pozamiatana pod dywan” . Jakie mama ma prawo do mieszkania bo dalej nic jest niewiadome .

Odpowiedz

Marzena Lipiec 25, 2014 o 20:19

A prosze mi powiedzieć czy brat może w każdej chwili złożyć wniosek o zniesienie współwłasności czy jest możliwosc przedawnienia? a co z opłatami za fundusz remontowy opłata za grunt i czynsz czy brat mimo tego ze nie istnieje w akcie notarialnym jako współwłaściciel mieszkania musi płacić mimo tego ze nie mieszka czy nie ma obowiązku płacenia ? i ostatnie pytanie czy mama może starać się o zamiane tego mieszkania bez zgody brata czy musi mieć zgodę o zamianę ?

Odpowiedz

Aleksandra Miąsko Sierpień 1, 2014 o 22:40

Prawo do złożenia wniosku o zniesienie współwłasności nieruchomości nie ulega przedawnieniu. Odnośnie opłat, współwłaściciel ma obowiązek partycypować w kosztach utrzymania nieruchomości. Natomiast aby dokonać sprzedaży, zamiany mieszkania wymagana zgody pozostałych współwłaścicieli.

Odpowiedz

Marianna Sierpień 13, 2014 o 16:51

Witam,
dziękuję za świetny artykuł dot. podziału fizycznego domu. Mam jednak pytanie. Sama mieszkam w budynku gdzie jest 2 współwłaścicieli. Dom stoi mniej więcej w centralnej części ogrodu. Można dokonać pionowego podziału nieruchomości jednak część którą my będziemy zamieszkiwać (tj. ja z synem) po dokonaniu podziału zgodnego z linią dzielącą ogród i dom za jednym zamachem będzie mniejsza niż pozostałość. I teraz pytanie – w jaki sposób można rozwiązać ten problem równego podziału. Czy jest taka możliwość że z tej drugiej części dostaniemy jakieś pomieszczenie (pomimo że będzie wykraczać poza granicę ustanowioną przez linię dzielącą działkę i budynek w pionie) czy są jakieś inne sposoby rozwiązania tej sytuacji.
z góry dziękuję za odpowiedź

Odpowiedz

Monika Sierpień 13, 2014 o 20:55

Witam,
Mam pytanie odnośnie zniesienia współwłasności. Mój ojciec jest nałogowym alkoholikiem od kilkunastu lat nie mieszkamy razem z ojcem. Mama jest współwłaścicielem działki i stojącego na niej domu. ojciec zamieszkując sam dom nie regulował podatku oraz innych opłat związanych z domem. Z mamą postanowiłyśmy uregulować zadłużenia i wnieść sprawę do sądu o zniesienie współwłasności, Ojciec nie zajmuje tego domu od kilku lat, ponieważ doprowadził go do kompletnej ruiny. Mama jest z ojcem w długoletniej separacji i nie odpowiada za jego długi poprzez zniesienie wspólności majątkowej. czy mama ma szansę otrzymać jego część nie spłacając go ze względu na narobione wcześniej długi, alkoholizm oraz brak jakiegokolwiek zainteresowania swoją rodziną i celowe trwonienie majątku? Proszę o informacje, które nas nakierują jak rozwiązać tę sprawę. Pozdrawiam

Odpowiedz

Piotr Sierpień 18, 2014 o 21:03

Dobry wieczór,
Mam pewien problem i chciałbym prosić o poradę. Sprawa wygląda tak: Mieszkamy na działce, która ma 5 właścicieli, każdy z 1/5 udziałów. Domy są połączone szeregowo, za domami znajduje się działka. Chcielibyśmy znieść współwłasność, ale jeden z sąsiadów nie zgadza się na zaproponowany przez nas podział – wzdłuż ściany budynku – ponieważ uważa, że podział powinien być po równo. Mój dom jest pierwszy w szeregu i ma najdłuższą ścianę czyli automatycznie działka jest największa, do tego dochodzi teren znajdujący się obok domu o szerokości 3m (służy jako droga dojazdowa). Sąsiad z drugiej strony nieruchomości ma tak samo. Nie wyobrażam sobie aby granica działki sąsiada biegła w połowie mojej ściany i to jeszcze na wysokości okna od kuchni. Od kilku pokoleń podział umowny był wzdłuż ścian i kolejni właściciele się na to godzili, nikt nikomu nie wchodził w drogę. Dopóki nie pojawił się bardzo uciążliwy sąsiad. Czy jeżeli założymy sprawę o zniesienie współwłasności w Sądzie to czy Sąd podejmie decyzję za tego jednego sąsiada i zatwierdzi podział zaproponowany przez nas i czy będziemy musieli wynagrodzić mu to że otrzyma mniejszą działkę? Nadmienię, iż reszta sąsiadów jest zgodna co do podziału wzdłuż ścian łączących domy.

Odpowiedz

Krzystof Sierpień 23, 2014 o 12:30

Witam.
Jestem współwłaścicielem działki zabudowanej domem mieszkalnym. Odkupiłem od poprzedniej współwłaścicielki 5/6 udziału w nieruchomości. Oprócz mnie współwłaścicielami są jeszcze 2 osoby po 1/12 udziału, w tym jedna osoba przebywająca od kilkunastu lat za granicą, nieznana z miejsca pobytu. Chciałbym znieść współwłasność spłacając pozostałych współwłaścicieli. Dowiadywałem się, że można ustanowić dla osoby nieznanej z miejsca pobytu kuratora procesowego. Czy w tym przypadku miałoby to zastosowanie? Jeżeli nie, to jak inaczej można rozwiązać tą sytuację? Zaznaczam, że drugi współwłaściciel wyraża zgodę na spłatę jego udziałów.

Z góry dziękuję za odpowiedź i serdecznie pozdrawiam.

Odpowiedz

Beata Sierpień 31, 2014 o 19:43

Witam!
Wkrótce zacznie się moja sprawa o podział majątku, papiery już w Sądzie. Mąż mieszka w naszym wspólnym domu, którego wartość jest bardzo duża. Mnie z niego wyrzucił zmienił zamki, przez 4 lata kiedy trwała sprawa rozwodowa mieszkał w nim i nadal mieszka. Ja mieszkam gdzie indziej. We wniosku o podział majątku zawnioskował, że jemu ten dom jest nie potrzebny i żebyśmy go wspólnie sprzedali i uzyskanymi pieniędzmi ze sprzedaży się podzielili. Co dla mnie jest wręcz nie do przyjęcia. Od 4 lat jesteśmy na ścieżce wojennej.
W moim posiadaniu są inne nieruchomości stanowiące odrębną całość, których nie trzeba dzielić, które są wspólne i które rekompensują wartość domu. Ponieważ są wynajmowane przynoszą mi dochód, przy podziale chcę je otrzymać. EX mąż też je chce dlatego stwierdził, że nie chce domu, bo jego wartość jest duża. jaką decyzję podejmie Sąd? Bo ja wiem, że on nigdy nie sprzeda tego domu, jego propozycja we wniosku o podział to tylko fikcja. Nie mniej jestem PRZERAŻONA!!!!

Odpowiedz

Dorota Wrzesień 3, 2014 o 16:37

Witam,
Dzięki temu co piszecie zrobiło mi się lżej.Mój problem polega na konflikcie w rodzinie.Moi rodzice pobudowali dom,kilka lat temu dobudował się do domu brat.Własność cała po rozbudowie nadal jest na oboje rodziców.Brat mimo iż mieszka w swojej części nie jest jej właścicielem.5 lat temu zmarł tato.Teraz mama zakłada sprawę o uregulowanie spadku i wiem,że ustawowo ja i brat dostaniemy po1/6 a mama resztę.Wówczas w darowiźnie otrzymam część mamy.I tu dzięki waszym wpisom dowiedziałam się ,że mogę dokonać podziału na moje i jego.Jest to dla mnie ważne,gdyż z bratem żyjemy w konflikcie.On wchodzi do nas(mama i ja)i robi co chce pod naszą nieobecność.Wynosi z domu i korzysta ze wszystkiego jak mu się żywnie podoba.A ja nie mogę nic na to poradzić.Czuje się jak u siebie i jest o tym przekonany,że nic złego nie robi.Skoro ma osobne wejście,łazienkę,wejście do piwnicy,to chyba mogę takiego podziału dokonać.Podwórko jest duże i również można zrobić dwie drogi dojścia,każdy do swojego.Pytanie moje brzmi:od czego zacząć,gdy już mama odda mi w darowiźnie swoją część.Chcę pójść za ciosem i sprawy doprowadzić do końca.Dziękuję.

Odpowiedz

Gryf Październik 8, 2014 o 13:51

Dzień dobry!
Mam pytanie – w w trakcie procesu o zniesienie współwłasności nieruchomości można jakoś zabezpieczyć się przed zbyciem udziału lub jego fragmentu przez drugiego ze współwłaścicieli? Obawiam się, że drugi współwłaściciel w celu przeciągania procesu może zbyć część swojego udziału na jakąś osobę trzecią.
pozdrawiam i gratuluję bardzo ciekawego bloga

Odpowiedz

Gryf Październik 12, 2014 o 02:59

A czy nawet wniosek o udzielenie zabezpieczenia przez zakaz sprzedaży nie wchodzi w grę?

Odpowiedz

Aleksandra Miąsko Październik 14, 2014 o 10:43

Może Pan złożyć taki wniosek, ale w mojej ocenie Sąd go nie uwzględni, ponieważ „nowy” właściciel i tak stałby się stroną postępowania o zniesienie współwłasności.

Odpowiedz

leszek Październik 12, 2014 o 22:04

Witam mamy z zoną problem mianowicie teściowa przepisała żonie swoje udziały w domu czyli 4/6 żona posiadała 1/6 do tego jest szwagier który posiada 1/6.I teraz pytanie czy szwagier może żądać wydania kluczy do tego domu nadmieniam że zamieszkuje je teściowa i moja żona.Czy może po prostu wchodzić do mieszkania gdzie my mieszkamy?

Odpowiedz

Kaśka Październik 13, 2014 o 16:28

Dzień dobry,
chciałabym uprzejmie prosić o pomoc i radę w poniższej sprawie. Ja i siostrzeniec jesteśmy właścicielami (po 1/2) działki rekreacyjnej (750 m2), na której usytuowany jest niewielki domek rekreacyjny. Właścicielką połowy działki zostałam jeszcze przed zawarciem małżeństwa. Ponieważ między mną i siostrzeńcem powstał konflikt (mój mąż został „wyproszony” z terenu działki), chciałabym rozstrzygnąć ten problem poprzez spłacenie połowy lub sprzedaż udziału siostrzeńcowi (interesuje mnie pierwsze rozwiązanie, gdyż działka stanowi dla mnie wartość sentymentalną; siostrzeniec ma także inną, drugą działkę rekreacyjną).
Jak mogę, wobec konfliktu, rozwiązać ten problem, jeśli nie będzie dobrej woli ze strony drugiego właściciela? Dodatkowo obawiam się, że na złość, siostrzeniec może sprzedać swoją połowę nieruchomości osobie trzeciej. Bardzo proszę o pomoc w tej sprawie. Pozdrawiam!

Odpowiedz

Daniel Październik 21, 2014 o 23:26

Dzień dobry,
Posiadamy z siostrą wspólną nieruchomość, na której istnieją dwa budynki mieszkalne. Każdy budynek jest niezależny od siebie i posiada osobny dojazd. Istnieje zatem możliwość podziału nieruchomości pomiędzy współwłaścicieli i jest obustronne porozumienie stron tzn dzielimy nieruchomość na pół i każdy bierze swój budynek. Chciałbym zadać pytanie, czy może coś przeszkodzić w dokonaniu takiego podziału np miejscowy plan zagospodarowania, sprzeciw gminy, sąsiadów itp.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Iza Grudzień 10, 2014 o 18:57

Witam
Mam pytanie czy urząd może sprzedać udział we współwłasności drogi dojazdowej, nie dzieląc się zyskiem z współwłaścicielami?
Do drogi należą trzy rodziny i Urząd Miasta, z tym że urząd chce sprzedać swoją cześć kolejnym współwłaścicielom . Czy jest możliwość sprzedania swojego udziału np.Urzędowi Miasta
I jeszcze jedno , czy nowi współwłaściciele potrzebują mojej zgody na podłączenie kanalizacji, ( rury przechodziłyby przez moją część drogi) a co w sytuacji kiedy nie podpisze zgody ?

Z góry dziękuję za odpowiedz
Z poważaniem
Iza

Odpowiedz

Iwona Grudzień 29, 2014 o 18:42

Witam !
Mam pytanie, jestem po rozwodzie. Z moim byłym mężem mamy do sprzedania dom jednorodzinny, którego jesteśmy współwłaścicielami. Dom od maja 2012r jest wystawiony na sprzedaż przez biuro nieruchomości. Mój były mąż złożył do sądu” wniosek o zawezwanie do próby ugodowej” w sprawie dotyczącej sposobu zniesienia współwłasności. W uzasadnieniu pisze – aby zniesienie współwłasności odbyło się przed sądem w drodze ugody dotyczącej sprzedaży wolnorynkowej, zaś po upływie 6 miesięcy od dnia zawarcia ugody sądowej w przedmiotowej sprawie – w drodze licytacji sądowej lub w inny sposób zabezpieczający interesy stron zmierzający do zniesienia współwłasności.
Co sąd może zrobić? Na spłatę jego części mnie nie stać. On też mnie nie spłaci.
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Świetna stronka 🙂 Pozdrawiam.

Odpowiedz

Magda Z. Grudzień 31, 2014 o 13:00

a jak jest z lokalem spółdzielczym, do którego oboje mamy prawo? przeczytałam, że takie prawo nabyte w latach 2003-13 (o tu: http://www.eporady24.pl/podzial_majatku_wspolnego_malzonkow,artykuly,3,19,1083.html) podlega podziałowi. ja jednak jestem członkiem spółdzielni, nie mąż. czy to ma znaczenie?

Odpowiedz

Alicja Styczeń 13, 2015 o 14:29

dzień dobry

Odpowiedz

Alicja Styczeń 13, 2015 o 14:39

Jestem współwłaściciem gospodarstwa rolnego z moim byłym mężem, i za 2 lata mam szanse przejsc na emeryturei , czy mogę przepisać , na swoje miejsce ” współwłasciciela” moją pełnoletnią córkę . czy mogę zrobić to bez zgody mojego byłego męża , i w jaki sposób?

Odpowiedz

Rafał Styczeń 15, 2015 o 16:35

Witam,
decyzja sędziego po prostu ścięła mnie z nóg.
wysłał biegłego sądowego na oględziny w sprawie podziału domu.
ani ja ani współwłaściciel tego domu nie mamy pieniedzy na spłatę się nawzajem.
Sędzia stwierdził, że jeśli nie da się podzielić domu to trzeba będzie postawić dobudówkę do istniejącego domu i wtedy dopiero dom podzielić. (koszty dobudówki zostaną podzielone po połowie ).
Nie rozumiem takiej decyzji…

Odpowiedz

Aleksandra Miąsko Styczeń 20, 2015 o 14:03

Pani Malwino,

Odpowiem w ten sposób, co do zasady może Pani udowadniać, że poniosła Pani wydatki i nakłady na nieruchomość oraz to, że cena z tytułu sprzedaży działek została w całości przekazana na rzecz siostry, jednak aby otrzymała Pani kompletną i rzetelną informację należałoby przeanalizować Pani sytuację na podstawie dokumentów oraz Pani wyjaśnień.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Monika Styczeń 21, 2015 o 11:39

Witam. Ja wraz z bratem jesteśmy wspolwlascicielami 1/2 do 1/2 działki.kiedy otrzymalismy tą darowiznę bylam jeszcze nieletnia. Na dzialce stoi dom pietrowy są też budynki gospodarcze. Od 3 lat nie mieszkam w tym domu. Teraz brat chce mnie splacic. Od czego zacząć zebym nie była na tym stratna?

Odpowiedz

Maria Luty 2, 2015 o 08:44

Witam posiadam dom na dużej działce chce odpisac bratu polowe budynku . Ile gruntu musze wymierzyc od budynku ( czesc brata )

Odpowiedz

Inez Luty 4, 2015 o 08:57

Witam serdecznie,

Chciałam się zapytać czy w przypadku zawarcia umowy o podział majątku wspólnego, gdzie strony ustalają wartość majątku wspólnego na kwotę 250 000 zł , to wartość nieruchomości która wspólnie posiadają, czy w przypadku gdy mąż przejmuje prawo własności do nieruchomości i spłaca żonę w wysokości niestety tylko 50 000 zł czy żona powinna zgłosić to do urzędu skarbowego? i jak to wygląda w przypadku męża

Odpowiedz

Martyna Luty 9, 2015 o 20:50

Witam,
mój tata ma przyznane 1/2 domu i 10/16(bo tak jest podzielony) i mniej więcej tak jest wpisane w akcie notarialnym. Pozostałą cześć domu dziedziczą trzy osoby. Do domu jest jedno wejście i jedna klatka schodowa i jedno podwórko. Właściciele ze sobą nie rozmawiają i nie mam mowy na porozumienie. Jest możliwość wydzielenia części taty i zrobienia osobnej księgi wieczystej?

Odpowiedz

Karol Luty 17, 2015 o 12:49

Witam.
Odziedziczyłem z Ciocią po 1/2 domu wraz z działką.( 600m) dogadaliśmy się co do sposobu korzystania z domu i działki podpisując umowę quad usum. Chcę znieść współwłasność. od czego zacząć? dodam że w internecie jest mnóstwo różnych wpisów, a w sądzie kobitka mnie „zlała”. Czy mam iść do geodety i zapyta czy jest możliwy podział tak malej działki?

Odpowiedz

Aleksandra Miąsko Marzec 10, 2015 o 15:00

Dzień dobry Pani Aniu,

w pierwszej kolejności rodzice muszą uzyskać rozdzielność majątkową (tj. trzeba zawrzeć umowę o rozdzielności majątkowej małżeńskiej albo wystąpić do sądu z pozwem o ustanowienie rozdzielności majątkowej). Do czasu zniesienia wspólności ustawowej małżeńskiej mama nie może rozporządzać swoją częścią majątku (bo jest to cały czas majątek wspólny, dopiero po powstaniu rozdzielności, powstają udziały w majątku).

Odpowiedz

Przemek Kwiecień 1, 2015 o 09:34

Dzień dobry. Mam z żoną mały problem w sprawie domu, w którym mieszkamy. Mieszkamy z rodzicami żony i adoptujemy poddasze na użytkowe oraz dobudowujemy w szczycie budynek gdzie będzie nasza kotłownia oraz klatka schodowa na poddasze. Proszę o pomoc jak sprawnie podzielić budynek z zapisem na żonę bądź na nas oboje ponieważ chcemy zaciągnąć kredyt hipoteczny.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Jan Kwiecień 11, 2015 o 12:03

Czy istnieje możliwośc zbycia na rzecz matki 50% udziału wnieruchomośći przed podziałem majątku po rozwodzie.

Odpowiedz

Wojtek Kwiecień 18, 2015 o 13:44

Witam mam male pytanie , jeśli jest dom który w całości jest mamy a w rodzinie jest nas dwojga , dom dzieli sie na parter i piętro mama przepisala jednej osobie piętro w akcie notarialnym jest wypisane ze do niej należy pokój , pokój, pokój kuchnia łazienka i przed pokój . natomiast parter chce przepisać drogiej osobie tylko problem jest taki ze w parterze jest klatka schodowa i teraz ta klatka jest częścią wspólną ale w akcie notarialnym tego niema jest to tylko naniesione na przekształceniu na lokal mieszkalny w ktorym jest zrobiony zrzut przez architekta i moje pytanie brzmi czy mama może przepisać drogiej osobie parter wraz z cala klatka schodowa tak by nie było części wspólnej a osoba która ma w akcie notarialnym piętro nie miała żadnej części wspólnej ani jakiej kolwiek własności z tej klatki schodowej dodam ze osoba która ma piętro ma plany i projekt aktualny zrobienia wejścia od swojej strony wejściowej do swojego lokalu mieszkalnego jest właśnie w etapie stawiania tak jak by to nazwać klatki wejściowej nie zabudowanej .Jeśli mogę prosić o pomocą odpowiedz .Dziękuje i Pozdrawiam .Wojtek

Odpowiedz

Jaroslaw Kwiecień 30, 2015 o 17:46

pytanie,mamy dzialke we wspolwlasnosci z tesciamina ktorej stoja dwa domy stary pol nasz i pol tesciow ten dom stoi na umownie przyjetej polowie tesciow i drugi dom na naszej polowie postawiony przez nas.tesciowie chca podzielic dzialki na dwie polowy nie dajac nam mozliwosci dojscia do naszego starego domu.czy musza nam umozliwic dojscie do starego domu

Odpowiedz

Kamil Maj 5, 2015 o 23:39

Niestety zniesienie współwłasności nie jest takie proste. Jestem współwłaścicielem mieszkania 100m2 we Wrocławiu w udziale 20% i sprawa w sądzie na mój wniosek ciągnie się już 5 lat (obecnie jest zawieszona), więc wystąpienie do sądu nic nie daje jeśli strony są poróżnione . Ze swoją częścią nic nie moge zrobić (odcięte mam wodę, prąd gaz). Nawet do założenia licznika na prąd potrzebuje zgody współwłaścicieli. Mieszkanie stoi puste już od 10 lat i niszczeje. Dodam też że zatrudniłem prawnika który rozkłada ręce ….Polska rzeczywistość.

Odpowiedz

Gosia Maj 26, 2015 o 08:27

Witam,
mam pytanie odnośnie zniesienia współwłasności przez sąd / działka z domem dwulokalowym, jest mpzp/ w trybie art. 95 par.2 u.g.n – po podziale fizycznym na 2 odrębne nieruchomości zabudowane ,jeśli w wyniku podziału działka nie dostanie warunków zabudowy /jest zabudowana starym domem , do wymiany w niedalekiej przyszłości/ to czy w sądzie mogę podnieść fakt utraty jej społeczno-gospodarczego przeznaczenia i spadku wartości ?
Dom na drugiej części działki jest nowy, dla nas jest przeznaczona działka z domem drewnianym w stanie na „3-”
pozdr

Odpowiedz

Alicja Maj 27, 2015 o 19:27

witam,moja sprawa wyglada tak babcia za zycia darowala mi wraz ze swoim synem-miom tata 27/32 mieszkania ktore czesciowo byly tez po synie i mezu babci w drodze spatkowej,w obecnej chwili te mieszkanie zajmuje wuj(TRZECI SYN BABCI) ktory posiada w drodze spadkowej po swoim ojcu i bracie 5/32 tego mieszkania,wuj mieszka tam a z racji tego ze jest alkocholikiem czesto nie oplaca mieszkania(dodam ze wymienil zamki i nie mam tam wstepu bo tak mu sie podoba),wiec robie to ja,niestety nie stac mnie na to z racji tego ze wraz z mezem kupilismy mieszkanie i mamy kredyty do zaplaty oraz wychowujemy male dziecko,wuj nie chce sie ze mna dogadac w zaden sposob(na reke mu mieszkanie za darmo) domyslam sie ze najpierw trzeba bylo by wzniesc wspolwlasnosc,ale sa to znowu koszta dla nas do poniesienia ktorych juz nie jestesmy w stanie poniesc,zreszta wuj bedzie nam robil problemy bo nie bedzie mial gdzie mieszkac do tej pory utrzymywala go babcia ktora zmarla w grudniu splata wuja tez nie wchodzi w gre ,co mozna zrobic w owej sytuacji???

Odpowiedz

leszek Czerwiec 10, 2015 o 15:03

wiatm
wraz z konkubina posiadam dom ktory jast w kredycie wspolnym,na mojej czesci hipoteki widnieje zajecie ktore konkubina zaoferowala sie zplacic po zrzeczeniu sie udzialow na jej osobe (za darmo).pragne nadmienic ze w nieruchomosc ponioslem wieksze koszty niz ona w proporcjach 70/30 i posiadam to udekumentowane.mam pytanie czy moge od niej na drodze sadowej zadac zwrotu czesci poniesionych kosztow?

Odpowiedz

Katarzyna Czerwiec 13, 2015 o 10:47

Witam. Proszę mi powiedzieć czy mogę sprzedać darować wwspółwłasność gruntów rolnych 1/6 będących moja współwłasności na akcie notarialnym w spadku po ojcu? Czy jest to niemożliwe? Rodzeństwo nie może dojść do porozumienia komu przepisać grunty choć ojciec przed śmiercią chciał darować je mi jednak po śmierci zostało podzielone równo mimo wcześniejszych ustaleń rodzeństwo nie chce się zrzec swoich części ( poza bratem) w tym momencie chce sprzedać swoją współwłasność tylko niewiem co mam zrobić?

Odpowiedz

Konrad Czerwiec 17, 2015 o 13:56

Witam, Moja przyszła małżonka posiada działkę i jest jej jedynym właścicielem, kredyt na dom chcemy wziąć razem, czy przed postawieniem domu muszę zostać współwłaścicielem działki?

Odpowiedz

Dariusz Lipiec 1, 2015 o 18:51

Witam toczy się już spawa o podział majątku z moim bratem ,który zamieszkuje dom po rodzicach po nabyciu spadku przypadało mi 50% a moim dwóm braciom po 25% .Od śmierci mamy minęło osiem lat brat nie chciał nikogo spłacić a żyć w tym domku nie da rady więcej jak jedna rodzina, wielokrotnie chciałem z nim dość do porozumienia niestety bez skutku drogi brat sprzedał mi swój udział ponieważ już dłużej nie mógł czekać potrzebował gotówki . Martwię się ponieważ brat który zamieszkuję dom z rodziną nie posiada środków do spłacenia mnie czy sąd może powiadomić miasto o przyznanie lokalu socjalnego i czy robi to jawnie w czasie sprawy czy dopiero w orzeczeniu wyroku ? Pozdrawiam

Odpowiedz

Sandra Lipiec 2, 2015 o 13:54

Witam.
Będę bardzo wdzięczna za odpowiedź.
Sprawa wygląda następująco: Jest nas troje, nabyliśmy spadek po rodzicach. W skład spadku wchodzą dwa gospodarstwa rolne i 12 ha ziemi. Czyli każdy ma udział 1/3. Ja Sandra od 12 lat zamieszkuję jedno gospodarstwo teraz już z mężem i dzieckiem, brat Paweł od dziecka drugie gospodarstwo, a brat Jakub mieszka gdzie indziej. Ja i Paweł chcemy podzielić majątek i jesteśmy zgodni co do sposobu. Chcemy zachować gospodarstwa tak jak mieszkamy, a Jakubowi dać więcej ziemi i ewentualnie dopłacić. Jakub natomiast w ogóle nie chce podziału. Niezbędny jest w takim razie wniosek do Sądu. Moje pytania są następujące: Czy Ja i Paweł mamy razem złożyć wniosek i Jakub będzie uczestnikiem, czy jedno z nas tylko Wnioskodawcą a drugie i Jakub uczestnikami? Czy Sąd w orzeczeniu kończącym zasądza zwrot części opłaty sądowej przez uczestników na rzecz wnioskodawcy? Czy opłaty w toku postępowania (za biegłych itp.) będą dzielone na troje? Czy jeżeli majątek obejmuje kilka nieruchomości, wnosi się tylko jedną opłatę 1000 zł? Czy jest różnica pomiędzy wnioskiem o zniesienie współwłasności a wnioskiem o podział majątku? Czy po złożeniu wniosku jeśli byśmy się dogadali i cofnęli wniosek, to sąd zwróci opłatę? Do jakiego momentu można wycofać wniosek? Czy może się tak zdarzyć, że sąd zasądzi opuszczenie gospodarstwa przez zamieszkującego na rzecz Jakuba (niezgodnego, który nie zamieszkuje żadnego gospodarstwa)? Czy do wniosku oprócz postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku, dołączyć trzeba jakieś dokumenty dotyczące tych nieruchomości w sensie tytuły własności rodziców co do składników tego majątku, czy wystarczy je opisać?

Pozdrawiam
Sandra

Odpowiedz

Paweł Lipiec 19, 2015 o 19:00

Witam, mam pewien problem z bratem. proszę o pomoc.
a wiec….
w 2007 roku zmarła mi mama, nie zapisując nikomu żadnego swojej części majątku.
ja Paweł, mam Brata Rafała, i siostrę Milenę.
rodzice wspolnie dorobili sie mieszkania 54 m2 i postawili wpsolnie dom.
za zycia mamy byla taka rozmowa ze brat dostanie mieszkanie , siostra dom i bedzie opiekowala sie rodzicami do konca zycia. a mi natomiast maja kupic mieszkanie. tak było wersja za zycia mamy. lecz sytacja po smierci mamy sie duzo zmienila.
ojciec po kilku latach orzenil sie. wspolnie z macocha postawili kolejny dom, gdzie sami chca mieszkac.
Sprawa majatkowa po mojej mamie i tacie do dnia dzisiejszego nie jest roztrzygnieta, brat namówił siostre na zmiane zamieszkania , z domu na mieszkanie, siostra się zgodziala , o czym jak się dowiedziałem na samym koncu. Przez okres który mieszkal w domu mój ojciec z macocha i siostra miałem tam swój pokój gdzie trzymam swoje rzeczy. Nie mieszkam z nimi ja przyjeżdżam tylko raz w miesięcu w odwiedziny. Dom przejal mój brat i nim zarzadza nie zyczy sobie bym przyjeżdżał i pomieszkiwał w jego domu za który on wszystko placi (rachunki) ja mam tam dalej swój pokoj który jest zamkniety na klucz – kontakt z moim bratem to jak pies z kotem , a kot z mysza, nie rozmawiamy ze soba nie utrzymujemy żadnych kontaktów. Ojciec nie chce jeszcze rozdzielic majatku na nas wszystkich, lecz rozumowanie mojego brata jest takie ze jak on mieszka i placi rachunki itp. To jest jego własnością. Z mojego puktu widzenia mam prawa w każdej chwili przyjechac jak i do mieszkania rodzicow jak i do domu. Brat zamlozyl alarm i zmienil zamki w drzwiach. Jednak chce przyjeżdżać do domu do swojego pokoju nie zwazywszy na niego. Kulcza on mi nie da. Chciałem skierowac do niego spcjalne pismo by mogl sobie przeczytac ze ja tez mam prawo przyjeżdżania do domu czy mieszkania, przeciez przez Sad należy mi się czesc domu jak i mieszkania.
Co mam robic proszę o pomoc. Z gory dziekuje pawel

Odpowiedz

Ewelina Lipiec 28, 2015 o 11:50

Dzien dobry .
Pisze w takiej sprawie , kupilam pare lat temu 3/4 domu przy czym w 1/4 mieszka starsza pani mozna powiedziec ze mamy wspolna klatke czy jest mozliwosc abym bogla rozdzielic sie od tej pani i miec osobne wejscie. Czy po zniesieniu wspolnoty bd mogla rozdzielic to poprzez geodete ?

Odpowiedz

Zbyszek Sierpień 2, 2015 o 23:44

Witam mam taki problem mama i tata maja po połowie domu współwłasność mama jest po rozwodzie i od 15 lat płaci podatek za nieruchomość i wszystkie remonty nakłada sama i chce wystąpić do sadu o zniesienie współwłasności i spłacenie byłego męża aby cały dom był na mamę ? I czy może po złości przepisać na córkę swoją polowe domu bez z gody mamy ? A Corka jest pokłócona z mama i gdyby tata przepisał jej swoją polowe czy mama może mimo wszystko znieść w tedy córce współwłasność domu bo rowniez nie w nosi żadnych opłat na utrzymanie domu tylko jest zameldowana nic wiecej

Odpowiedz

Marta Wrzesień 15, 2015 o 15:26

Witam. Czy kupując mieszkanie na parterze w budynku w którym mieszkają 4 rodziny 2 na parterze i dwie na pietrze – czy jest możliwość zniesienia współwłasności działki znajdującej sie przed oknami naszego mieszkania (wyjście balkonowe)

Odpowiedz

Marta Wrzesień 15, 2015 o 15:29

I czy wydziela to sad czy można samemu umówić sie na jakiś matraz działki i zapisać to w formie aktu notatatialnrgo czy musi odbyć sie podział geodezyjny itd

Odpowiedz

Jadzia Wrzesień 29, 2015 o 00:00

Witam serdecznie! 🙂 Chciałam zapytać czy w sytuacji gdy współwłaścicieli nieruchomości jest np. 15 i jeden z nich chce zbyć swój udział (udziały nierówne) musi posiadać zgodę pozostałych właścicieli? Dodam, że na obszarze na którym jest nieruchomość nie ma plany przestrzennego jest użytkowany jako teren usługowy notabene bezprawnie. Bardzo proszę o odpowiedź. Pozdrawiam

Odpowiedz

grazyna Październik 4, 2015 o 01:13

Witam..wszystkie sytuacje sa trudne,ale moja spedza mi sen z powiek.Jestem Zalamana i mam dosc chce konca tej sprawy zeby zaczac normalnie zyc.Moja (ciocia siostra mojego ojca) i jej maz umarli Rowno otruli sie czadem.Ja jestem jedynym spadkobierca po niej ‚a po nim Gmina ,gdyz nie ma spadkobiercow.Wyrok po cioci dziedzicze ja, wyrok prawomocny ,po wujku mezu cioci Wyrok zaskarzony.Czy jest mozliwe zebym to ja Dziedziczyla druga czesc po wujku..jak nie ma spadkobiercow.A co jest fajne w tej sytuacji ich wspolne pieniadze ,dorobek calego zycia ,wujek umiescil na Lokatach bankowych,ale lokaty sa tylko na wujka i Gmina mowi ze pieniadze naleza do nich.Ja zostane z dlugami za spis inwentarza,komornika,podatek,szukanie spadkobiercow zaplacilam ja.Komornik bo robilam z Dobrodziejstwem Inwentarza.Zostane z polowa starego ponad 100 letniego domu,bez kanalizacji i gazu a Gmina wezmie pieniadze mojej rodziny.To jakies chore.Gmina twierdzi ze lokaty sa na niego ,a oni dziedzicza po nim to biora calosc Lokat.Nie mieli rozdzielczosc majatkowej ,czego dowodem jest Wyciag z Ksiegi Wieczystej.Jak to wszystko wyglada prawnie,to jakies chore jak takie cos moze byc.Mysle zeby zawiadomic telewizje np.p.Jaworowicz.Moj nr tel.531520224.

Odpowiedz

Paulina Październik 7, 2015 o 15:35

Witam. Mam pytanie odnośnie podziału nieruchomości rolnej z budynkami. Ja i moja siostra rodzona mamy udział po 8/24 kazda po zmarłym ojcu. a dwaj bracia ojca (kazdy miał innego ojca biologicznego) po 4/24 kazdy.
jeden z wujków z tego co wiem ma komornika lub kilku, ciezko mi nawet okreslic bo prowadzi hulajacy tryb zycia i sam nie wie jakie ma długi… napewno za alimenty i moze kruz. Chcielibysmy podzielic nieruchomosc, tylko nie wiemy czy jest to mozliwe przez jednego z wujków. czy musimy ze wspolwłasnosci spłacić jego długi czy mozemy sie podzielic tak aby kazdy miał swoja czesc i wtedy ewentualnie niech zabieraja dla wujka jego czesc.poprosze o pomoc.

Odpowiedz

Mariusz Listopad 13, 2015 o 20:20

Witam.
Mam pytanie odnośnie cywilnego podziału nieruchomości. Została utrzymana współwłasność mieszkania będącego przedmiotem spadku, w którym zamieszkuję. Ja nie jestem w stanie spłacić drugiej strony, druga strona nie jest zainteresowana przejęciem mieszkania i spłata mnie. Toczy się obecnie sprawa o dział spadku. Chciałbym w miarę szybko sprzedać mieszkanie i podzielić odpowiednio kwotę ze sprzedaży.
Czy sąd ma możliwość i prawo określenie maksymalnego terminu zbycia nieruchomości przez współwłaścicieli, na wniosek jednej ze stron.
Pozdrawiam
Mariusz

Odpowiedz

magdalena Styczeń 4, 2016 o 09:47

dzien dobry !!! dziekuje za bardzo rzeczowy artykul i mozliwosc kontaktu w celu porady. Razem z bratem jestesmy wspolwlascicielami nieruchomosci w skad ktorej wchodzi dom mieszkalny (parter , pietro ,piwnice i strych) oraz okalajace go dzialki ,ktore pelnia funkcje ogrodu oraz grunt wykorzystany pod garaze. My z bratem mamy po polowie 50% udzialow (parter) , 50 % ma nasza kuzynka ( pietro). Poniewaz dom wymaga pewnych prac remontowych jak i tereny przylegajace musza byc poddane konserwacji zwrocilismy sie z bratem do kuzynki o dokonanie podzialu notarialnego aby moc sprawiedliwie dzielic koszty utrzymania , remontu . Ona nie zgadza sie na podzial ale rowniez nie ma zadnego wkladu finansowego w konieczne prace bez ktorych wrecz wystepuje ryzyko zawalenia dachu ,odpad elewacji. Ugodowo wezwalismy ja do rozmowy ktora skonczyla sie kolejna odmowa do podzialu . Dziekuje za czas i prosze o porade co mamy robic!!!

Odpowiedz

Anna Styczeń 10, 2016 o 11:59

Witam,
mam kilka pytam ponieważ nie wiem od czego zacząć… Wraz z przyszłym mężem chcemy zrobić mieszkanie na poddaszu w moim domu rodzinnym. Dom należy do obojga rodziców więc planujemy darowiznę na mnie połowy poddasza (mam brata, na którego będzie przepisana druga połowa). Ile w ogóle trwają takie czynności?
pytam, ponieważ chcemy powoli zacząć robić mieszkanie na mojej połowie tylko teraz jeszcze formalności z Gminą… nasza miejscowość nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego więc musimy wystąpić o decyzję o warunkach zabudowy na przebudowę i zmianę sposobu użytkowania nieużytkowego poddasza na cele mieszkalne. I pytanie skoro teraz nieruchomość należy do rodziców i np, mama zgłosi wniosek dotyczący całości poddasza to kiedy najlepiej zrobić przepis? wiem, że na decyzję trochę się się czeka i zastanawiam się czy w międzyczasie możemy załatwić formalności związane z darowizną? i też czy jeśli w wniosku o warunki zabudowy podane jest całe poddasze a następne czynności- projekty będą dotyczyły tylko mojej części to będzie to zgodne z wnioskiem? moją część chcę jak najszybciej przerobić na mieszkanie(poddasze + antresola) a brat swoją połowę zostawia tak jak jest.
jak to rozegrać, żeby nie trzeba było czekać pół roku na załatwienie formalności?

Odpowiedz

Ola Styczeń 15, 2016 o 19:57

Witam czy w spadku na czterech spadkobierców mogę wystąpić o zniesienie swojej części ułamkowej i żądać od nich spłaty .Ponieważ maja większą część zabudowaną bez reszty współwłaścicieli.

Odpowiedz

MONIKA Styczeń 16, 2016 o 20:27

Dzień dobry,
Chciałabym zapytać w jaki sposób rozwiązać następujący problem.
Żyjący dziadkowie rozpisali swój majątek ( łąki, lasy, grunty orne) pomiędzy swoje dzieci- 5 osób.
Niestety większość działek jest rozpisana np na 4 osoby w częściach równych, lub na 2 osoby, ale bez wskazania imiennego, która część ma być czyja. W wyniku ciągłych sprzeczek ciężko polubownie ustalić, która część dla kogo. Jak to rozwiązać, czy istnieje możliwość sądowego orzeczenia i przypisania imiennego właściciela, jak wygląda droga postępowania?
Dziękuję.

Odpowiedz

darek Styczeń 20, 2016 o 22:07

witam mam pytanie jestem wspolwlascicelem gruntu 1/4 moje ciocie dostaly budynek ktory nie posiadal kanalizacji w czasie podzialu fizycznego na lokale czy w tej chwili beda potrzebowac zgode odemnie aby mogly kopac w gruncie pozdrawiam

Odpowiedz

ewa Luty 24, 2016 o 22:12

Witam. mam pytanie.jestem jedynym właścicielem działki 8 ary wraz z domem i garażem. czy mogę zapisać notarialnie synowi połowe działki ??

Odpowiedz

magdalena Kwiecień 1, 2016 o 09:32

Witam. Mam pytanie odnośnie podziału mieszkania w starym budownictwie.Mieszkamy w jednej części domu (większej)zaś sąsiedzi mieszkają w drugiej części (mnieszej).Witam. Mam pytanie odnośnie podziału mieszkania w starym budownictwie.Mieszkamy w jednej części domu (większej)zaś sąsiedzi mieszkają w drugiej części (mnieszej). Okazalo sie ze część naszej części domu stoi na dzialce sasiadów,zas ich podworko i garaze stoja na naszej dzialce. Za zgoda obu stron zostala spisana darowizna (6 lat temu ) my im darowlismy dzialke z garazami oni man dzialke gdzie stoi nasze mieszkanie. Podział został zrobiony w ten sposób ze granica działki idzie ze ze ścianami działowymi domu. Znaczy jest to podział pionowy. Problem polega na tym co z poddaszem. Sąsiedzi się upierają ze poddasze dzielone jest na pół a nie tak jak idzie granica działki i ścian ( na poddaszu ścianek nie było dopiero zaczęliśmy je stawiać). Mam pytanie kto ma racje, bo przecież podział pionowy idzie od fundamentów po dach. Problem jest też ze schodami które są na naszej części. Sąsiedzi twierdza ze mamy obowiązek udostępniać im te schody przez cale życie. Dodam ze z mężem chcemy poddasze wyremontować na mieszkanie bo rodzina nam się powiększy. Obecnie w naszej części mieszka sześciu dorosłych i dziecko drugie jest w drodze. W tamtej części mieszkają dwie osoby. Proszę o poradę. Okazalo sie ze część naszej części domu stoi na dzialce sasiadów,zas ich podworko i garaze stoja na naszej dzialce. Za zgoda obu stron zostala spisana darowizna (6 lat temu ) my im darowlismy dzialke z garazami oni man dzialke gdzie stoi nasze mieszkanie. Podział został zrobiony w ten sposób ze granica działki idzie ze ze ścianami działowymi domu. Znaczy jest to podział pionowy. Problem polega na tym co z poddaszem. Sąsiedzi się upierają ze poddasze dzielone jest na pół a nie tak jak idzie granica działki i ścian ( na poddaszu ścianek nie było dopiero zaczęliśmy je stawiać). Mam pytanie kto ma racje, bo przecież podział pionowy idzie od fundamentów po dach. Problem jest też ze schodami które są na naszej części. Sąsiedzi twierdza ze mamy obowiązek udostępniać im te schody przez cale życie. Dodam ze z mężem chcemy poddasze wyremontować na mieszkanie bo rodzina nam się powiększy. Obecnie w naszej części mieszka sześciu dorosłych i dziecko drugie jest w drodze. W tamtej części mieszkają dwie osoby. Proszę o poradę.

Odpowiedz

Monika Kwiecień 14, 2016 o 11:45

Witam, moj wujek ma współwłasność z sąsiadkom,wujek ma 55%udziałów ona 45%.dom z działką po pegeerach.Chodzi o to,ze sasiadka zagospodarowała sobie prawie cała działke,wujek ma malutki kawałek działeczki.I teraz jest pytanie czy gmina może zrobić jakis podział? Bo przecież wujek płaci za większość gruntu a praktycznie nie ma nic,co robić?

Odpowiedz

Aga Czerwiec 8, 2016 o 15:20

Witam. Pierwszą sprawę rozwodową mam ustaloną na lipiec. Mamy mieszkanie w kredycie hipotecznym. Do spłaty120 tys + 30 tys. kredytu gotówkowego. Umówiliśmy się z meżem, iż przed notariuszem zrzecze się na mnie swojej części pozostając dalej współkredytobiorcą. Na co ja spłacę nasze długi i w późniejszym czasie (po 4 latach) oddam mężowi jego cześć spłaconej hipoteki. Czy będzie to zgodne z prawem? Czy taką informację można umieścić w akcie i nie powiadamiać banku o ustanie małżeństwa i zrzeczeniu się mieszkania?

Odpowiedz

Elzbieta Lipiec 21, 2016 o 22:50

Witam serdecznie. Mialam wspolwlasnosc z bratem, siostra jest jego opiekunem prawnym ponieawz on jest ubezwlasnowolniony. Wczesniej dwa domy i dzialka mialy 6 wspolwlascicieli, tzn reszte rodzenstwa, Piecioro sie zrzeklo swoich praw, zostalam ja i brat, siostra przepisala na siebie jego czesc. Na dzialce sa dwa domy, w jednym mieszkam ja w drugim brat. Ustalilysmy granice posrodku pomiedzy domami. Na rozprawie w sadzi ona nie zgodzila sie na zniesienie wspolwlasnosci poniewa ta granica jej nie odpowiada. Do rodziny powiedziala ze chce granice wzdluz sciany mojego domu, jesli sie na to zgodze to bede ja musiala prosic w przyszlosci o postawienie drabiny na jej dziace zeby np. wyczyscic rynne. Co moge zrobic w takiej sytuacji.

Odpowiedz

Paulina Sierpień 4, 2016 o 01:13

Mam problem podczas rozwodu nie pisaliśmy ze mamy umowę przedwstępną kupna mieszkania z zadatkiem 40tyś z czego na zadatek był brany kredyt na nas obojgu za rok mamy spłacić resztę i umowa notarialna ma byc na małoletniego syna i teraz sprawą wygląda tak od 4mc nie mieszkamy tam z synem i nie spłacam kredytu od 4mc były mąż chce spłacić reszte i umowe na syna z tym ze do smierci syn nie może go wyrzucić z mieszkania ale widząc co sie zaczyna dziać z tym mieszkaniem napisałam do bylego męża ze chce to spłacić wziąść na siebie i syns ale stwierdził ze nie ma zamiaru nic z tym robic bo to jest jego i co dalej ? Do kogo z tym isc i jak by to mogło wszystko wyglądać?

Odpowiedz

Marzena Sierpień 8, 2016 o 00:15

Mam proste pytanie, dokladnie rok temu po śmierci obojga rodziców zostałysmy wraz z siostrą współwłascicielkami nieruchomości po nich czyli dzialki wraz z domem. Aby miec święty spokoj zaproponowalam jej, że splace ja albo ona mnie. Nie wyrazila zgody na żadną z propozycji. Teraz po roku zzmienila zdanie i chce abym ja splacila. Jaka jest procedura I czy bede musiala czekac znowu nastepne pięć lat aby móc potem sprzedac dom

Odpowiedz

anna Styczeń 22, 2017 o 19:39

witam
jestem wspolwlascicielempolowy restauracji drugim jest moj syn z zona chce zrobic darowizne swojej polowy synowi prosze mi doradzic co lepsze zniesienie wspolwlasnosci czy darowizna

Odpowiedz

Dagmara Wrzesień 25, 2016 o 22:06

Dobry wieczór. Byłam z byłym partnerem na etapie ustalania ostatecznej wersji zniesienia wspołwłasnośći mieszkania. ( po 50% udziałów). Niestety 3 dni temu zginął w wypadku. Pozostała zona i 2 nieletnich dzieci. W grę wchodziła u nich intercyza, więc dziedziczenie 50 % po nich przechodzi na dzieci. Prosze o informacje co nalezy zroic teraz, czy zona musi najpierw uzyskać od sadu dla nieletnich zgode na reprezentowanie dzieci lub zarzadanie ich spadkiem i wtedy mogłabym np. decydowac sie na współna przeze mnie i przez nią sprzedaz i podział po 50 % zysków ze sprzedazy lub podział zysku w innych procentach, skoro tylko ja utrzymywałam przez wiele lat to mieszkanie i płaciłam podatki za obie strony? czy to od zysku od sprzedazy mozna odliczyc? Pozdrawiam

Odpowiedz

Elżbieta Październik 11, 2016 o 18:56

Witam;
10 lat temu kupiliśmy z bratem ziemię,podzieliliśmy na 4 działki budowlane /jako współwłasność/ 2 działki na brata i 2 działki na nas.2 działki brata sprzedane ze sprawiedliwym podziałem finansowym bez problemu.
Natomiast pozostałe 2 działki z licznikiem prądu,który my płacimy za abonament od początku brat się nie dokłada stwierdził że działki są na nas i jego nie interesuje nie wielkie to kwoty ale to przez ten okres się uzbierała duża suma,uważam zobowiązuje i jego powstał problem bo on nie rozumie podstawowych rzeczy.Powinniśmy zrobić zniesienie współwłasności wcześniej ale nie było czasu i te działki kupione były na sprzedaż, trafił się kupiec to było za tanio i odmówił sprzedaży. Zwróciłam się z prośbą o zniesienie współwłasności on nie chce bo to koszta ok. 2000 pln./ Nie chce być zależna od brata i chcę decydować sama za jaką cenę sprzedam/Działki są podzielone numerami czy mogę oddzielić działkę swoją jako odrębną i znieść współwłasność i ponieść połowę kosztów oczywiście jak brat wyrazi zgodę i podpiszę, a on nich ze
swoją robi co chce.Powstał problem i kłótnia do sądu nie chcę iść bo większe koszta i czasochłonne.
Siostra poinformowała mnie , że mogę naszą działkę znieść.pozdrawiam

Odpowiedz

Jacek Październik 31, 2016 o 18:31

Witam,
Jestem jednym z 3 współwłaścicieli nieruchomości rolnej (siedliska) na którym znajduje się dom, również współwłasność. Łączna powierzchnia gruntu to 1,18 ha. Podział równy po 1/3 miedzy wszystkich współwłaścicieli. Jak należałoby przeprowadzić procedurę podziału jeżeli z części gruntu chcielibyśmy znieść współwłasność. Powiedzmy mamy 0,8 ha które chcemy podzielić na 3 równe części. A pozostałą część z domem pozostawić w współwłasności.
Przypominam, że grunt jest działką rolną i siedliskiem. Czy aby podzielić grunt najpierw trzeba go przekształcić w działki budowlane? Bo zdaje się że nie można podzielić działki rolnej na części mniejsze niż 0,3 ha? Jaki będzie status wspólnej działki rolnej, jeżeli jej powierzchnia spadnie poniżej 0,3ha.
Dziękuję za odpowiedz i pozdrawiam,
Jacek

Odpowiedz

Paweł Listopad 13, 2016 o 14:03

Witam,

Posiadam działkę 654 m2. W MPZP jest zapis, że min. wielkość działki 600 m2. Na działce jest dom jednorodzinny dwulokalowy tzw. bliźniak. Działka o kształcie regularnym. Czy można dokonać podziału przez zniesienie współwłasności w momencie gdy będzie dwóch włascicieli działki i lokali każdy po 50%?
Czy podział można dokonać dopiero po oddaniu do użytkowania?

Odpowiedz

Wioletta Listopad 15, 2016 o 20:30

Witam, mam pytanie, 30 lat temu moja babcia zapisała dom i dziłkę mnie i mojemu bratu po połowie bez konkretnego okreslenia co jest czyje. Przez 30 lat tylko ja płaciłam wszelkie podatki i oplaty lokalne, remontowałam całą nieruchomość, zapłaciłam za brata podatek od spadku, spłaciłam zadłużoną hipoteke nieruchomości do dziś płacę za wszystkie media , sama zapłaciłam za wszelkie przyłącza do domu. Dziś musiałam się wyprowadzić z tego domu. Brat od kiedy dkończył 15 lat nie mieszkał w tym domu ani się nim nie interesowal. Musiałam się wyprowadzić i chce od brata zwrotu kosztów za remonty, opłaty, podatki itd które za niego ponosiłam, oraz spłate z połowy wartości nieruchomości. Dodam że z nierychomości wartej 60tyś zł zrobiłam wartą 600 tyś zł. Chcę znieśc współwłasność ale nie wiem czy to wystarczy, co mogę zrobic żeby odzyskac swoje pieniądze zapłacone za brata oraz spłatę z połowy wartości nieruchomości, brat nie chce rozmawiac tylko żada odemnie połowy wartości nieruchomości.

Odpowiedz

Patrycja Grudzień 17, 2016 o 23:34

Witam. Jestem wlascicielem 1/4 domu wraz z działka. Moje pytanie brzmi, czy jest mozliwosc aby pozostali wspolwlasciciele mnie splacili? Pozdrawiam

Odpowiedz

Bartosz Hawryluk Grudzień 19, 2016 o 16:59

Tak. Jest taka możliwość. Zarówno w postępowaniu sądowym, jak i przed notariuszem. Może Pani zbyć swój udział, w tym również pozostałym współwłaścicielom.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Dariusz Styczeń 1, 2017 o 22:44

Witam, czy jeżeli jest nieruchomość gruntowa z współwłasnością ułamkowa po 1/2 dla dwóch wspołwłaścicieli to czy w przypadku budowy domu dwulokalowego można znieść współwłasność na etapie budowy stan zerowy lub w stanie surowym zamkniętym z art 95 u g n? Czy ważny jest etap budowy, zezwolenie na użytkowanie itp.?

Odpowiedz

MATEUSZ Styczeń 29, 2017 o 12:44

Witam . Mam takie pytanie : jestem jednym z trzech współwłaścicieli domu i działki . Dom ma około 270. m2. a działka niecałe 7 arów. Moje pytanie jest następujące: czy do podziału domu korytarze i klatki schodowe też wchodzą w podział i czy jak się nie dogadamy to sąd podzieli tak jak będzie chciał, bo każdy z właścicieli mieszka na innym piętrze ale piętra także nie są równe. Natomiast działka ma jedną bramę wjazdową a jeden właściciel chce się odciąć i zrobić sobie druga bramę wjazdową gdzie jest jedyny teren z trawą . czy warto sie dogadać polubownie czy iść do sadu i kto ponosi koszty sądowe.

Odpowiedz

hanna Styczeń 30, 2017 o 12:00

Zniesienie wspólwlasności.
Około 20 lat temu rodzice dali mi i mojej siostrze darowizną dzialkę i dom po 1/2 cz. W akcie bylo ustalone kto krorą częścia zarządza bo dzialka za mala i urząd nie chcial podzielić. Po 5 latach siostra oddala darowiznę rodzicom, więc nadal wspolwlaścicielami jestem ja i rodzice. ja korzystam z domu który dobudowalam i 1/3 dzialki. teraz chcielibysmy wyjść ze wspołwłasności ale jest problem, jedno przylacze gazu, widy i kanalizacji. Jeżeli bysmy podzielili tak, że ja dostaje 1/3 a moi rodzice 2/3 ja zostaję odciata od mediow. jak to załatwić.

Hanna Brylska

Odpowiedz

Rafal Czerwiec 3, 2017 o 12:13

Witam.
Jestem jednym z 3 wspolwlascicieli ziemi.
Moj udzial wynosi 3/8 . Moj brat posiada rowniez 3/8 . I 2/8 ma wujek.
I moje pytanie jest takie : czy jezeli nie mozemy sie porozumiec w normalny sposob to moge na drodze sadowej ubiegac sie o sprzedaz calej ziemi i podzialu pieniedzy zgodnie z naszymi udzialami ? ( dodam ze nie kazdy wspolwlasciciel godzi sie na sprzedaz ). Z gory dziekuje za odp. Pozdrawiam

Odpowiedz

celina Lipiec 21, 2017 o 23:01

Witam mam pytanie odnosnie mam udzial 1/3 mieszkania a tata 2/3 mieszkania tylko niema podzialu mieszkan i niemoge sie dogadac z ojcem o moje udzialy gdyz ojciec wynajmuje to lokatorą jak mam odzyskac mieszkania czy moge eksmitowac ludzi

Odpowiedz

marcin Wrzesień 3, 2017 o 17:13

dzien dobry.mam problem z bratem,mianowicie mamy podział sadowy mieszkania na 3 z wykluczeniem własnosci jednego brata ze spłata ,lecz ten brat nie chce sie z tamtad wyprowadzic bo twierdzi ze nalezy mu sie
1 z 3 własnosci której sie zrzekł na rozprawi.zawiadomiłem policje ale policja tak samo twierdzi ze może tam mieszkac .jak sie go pozbyc bo nawet z klientami do kupienia nie mozemy sie tam dostac.PROSZĘ O POMOC CO I JAK ZAŁATWIĆ

Odpowiedz

Halina Wrzesień 19, 2017 o 00:55

Witam proszę o poradę ja mam 1/3 brat 2/3 mamy działkę 930 m budynek gospodarczy 20 m dom 84 m te 84 m to jest mieszkanie w którym ja mieszkam brat 40 lat temu przerobił strych na mieszkanie ale nie zgłosił do urzędu nie jest policzony metraż i nie płacił za swoje mieszkanie podatku od nieruchomości teraz po tylu latach żona i syn brata wymogli na nim żebym ja cytuję 1 -zatrzymuję zajmowane przez siebie część domu lecz zrzekam się swojej części działki na rzecz brata 2 w zamian za opuszczenie domu tj. zajmowanej części otrzymuje budynek gospodarczy w całości do zagospodarowania plus część działki 3. odkupienie w całości 1/3 części domu oraz działki przez brata. Tak napisała moja bratowa i nie wiem czy to podpisał mój brat . Mam pytanie czy działka pod domem liczona jest do mojego metrażu przecież brat też mieszka w tym samym domu na tej samej działce i dlatego moja bratowa napisała że ja zajmuję większą część użytkową domu i działki co do gospodarczego budynku zajmuję tylko małą pralnię a oni resztę tj. garaż i pomieszczenie które kiedyś był to chlew i kurnik zburzyli ścianę i trzymają tam rowery i inne sprzęty budynek gospodarczy nadaje się tylko do wyburzenia a oni łaskawie pozwolą mi tam mieszkać nie stać mnie zburzenie i wybudowanie od nowa domu. tata nie żyje 46 lat nie napisał testamentu mama zmarła 22 lata temu nie napisała testamentu po śmierci mamy brat szybko z bratową załatwili w sądzie przepisanie majątku na trzech bo żył jeszcze jeden brat który mieszkał ze mną na dole. w 2008 brat który mieszkał ze mną ciężko zachorował. Trzy miesiące przed jego śmiercią gdy ja i mąż byliśmy w pracy moja bratowa sprowadziła swoją przyjaciółkę z urzędu gminy która jest tam sekretarką która wzięła ze sobą dwie osoby z urzędu żeby potwierdziły testament. Na odczytaniu testamentu brata w sądzie brat żyjący powiedział pod przysięgą że nic nie wiedział o testamencie przecież wszystko załatwiała jego żona. Sędzia powiedział że testament jest nie do obalenia więc ja tylko skwitowałam to szkoda mówić . I to był mój błąd mogłam wszystko powiedzieć jak załatwili sobie 1/3 część brata nieżyjącego . Jak mogę się przed nimi bronić żebym nie utraciła mieszkania i części działki na której gołębnik i samochód i drewno do palenia w piecu. Bardzo proszę o pomoc. Oprócz tego bratanek utrudnia mi wjazd na działkę .

Odpowiedz

Jolanta Październik 9, 2017 o 21:03

Mamy z mezem mieszkanie w bloku wykupione na wlasnosc w trakcie malzenstwa rozwodzimy sie i maz chce sie z rzec mieszkania na mnie czy mozna to zrobic na sprawie rozwodowej i jak to zrobic jest juz termin rozprawy rozwodowej

Odpowiedz

Jolanta Październik 9, 2017 o 21:10

Mamy z mezem mieszkanie w bloku wykupione na wlasnosc w trakcie malzenstwa rozwodzimy sie i maz chce sie z rzec mieszkania na mnie czy mozna to zrobic na sprawie rozwodowej i jak to zrobic jest juz termin rozprawy rozwodowej jak taki wniosek napisac i le bende musiala za to zaplacic jakie dokumenty musze miec

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: